3e natten utan välling

det har verkligen gått toppen med de tre äldre barnens vällingstopp!
jag fick som sagt nog för 4 dagar sedan, efter att Nova vid 6 tiden på morgonen hysteriskt skriker efter välling!
ne det var bara att ta beslutet att fortsätta med vällingen tills barnen själva vill sluta eller sluta nu bara för att jag bestämmer det!
det blev som jag bestämt med andra ord.
och ska jag vara ärlig så är det gör skönt att slippa springa och leta vällingflaskor i tid och otid och göra massa välling, höra barnens tjat om vällingen och deras pet i maten till råga på allt.
jag har varit väldigt sträng på dagen och inte alls låtit dem äta den (även om de velat) men ändå så blir det ett plock och pet i matväg.
de senaste 3 dagarna har därimot aptiten ökat hos alla 3 barnen och jag har upptäckt att själva brytningen från deras välling och tryggheten i vällingen gick väldigt smärtfritt.

första kvällen var Nova som förstörd, hon ville inte alls veta av att vällingen skulle vara slut! hon sprang och vi fick natta om henne säkert 30 gånger på 20 minuter, men tillsist så somnade även hon, Linn var superduktig och frågade efter välling, men accepterade fort att det kommer ingen så då är det bäst att somna.
Liam var också lite tjurig att han inte fick sin kvällsflaska,.. men det fick mamma förklara att stora pojkar har ingen flaska och så bytte vi flaskan mot en nattsaga istället, och det accepterade han väldigt fort.

andra natten gick bra och Linn somnade med en gång, medans Nova tyckte mamma var världens dummaste och jag fick heta dumma mamma MÅNGA gånger... men efter lite kramande la jag mig brevid henne och då somnade hon utan problem.

nu i kväll var bara Nova ut sängen 1 gång och frågade efter välling en gång, men sen somnade hon utan problem. däremot hade Linn en liten  räv bakom örat och beslöt sig att busa med mamma , gick ur sängen massor med gånger bara för att mamma skulle stoppa om henne igen och ge massor med kramar. tillslut blev det att jag la mig brevid henne tills hon somnade.


nu är allt lugnt och tyst och nattningen tog inte mer än 15-20 minuter.
känner verkligen att man tog rätt beslut för en gång skull och även om barnen tycker att jag är världens summaste så överlever de ändå och någon gång måste man ju släppa taget om bebistiden och låta dem bli stora.

kram
Liam

Nova och Linn

Elias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0